O gotowaniu, jedzeniu i estetyce

arniejszych hashtagów na Instagramie. Można stwierdzić, że panuje jakaś dziwna moda na fotografowanie...jedzenia - zarówno tego przyrządzonego w domu, jak i tego zamówionego w restauracji. Takie zdjęcia mają często bardzo charakte

O gotowaniu, jedzeniu i estetyce zdjęcia kulinarne
Bo wszyscy lubią jeść. I wszyscy lubią jak jedzenie wygląda, więc będzie o jedzeniu, o podawaniu jedzenia i o zdjęciach jedzenia.

Instafood - o co chodzi?

Instafood to jeden z najpopularniejszych hashtagów na Instagramie. Można stwierdzić, że panuje jakaś dziwna moda na fotografowanie...jedzenia - zarówno tego przyrządzonego w domu, jak i tego zamówionego w restauracji. Takie zdjęcia mają często bardzo charakterystyczny styl - niski kontrast, zmniejszone nasycenie i ogólną "niedbałość" techniczną.

Wyglądają na amatorskie, jednak czy aby na pewno takie są? No niekoniecznie. Te, które cieszą się największą popularnością, wcale nie są dziełem amatorów - zapewniam. Jest to świetny sposób na promocję bloga kulinarnego, restauracji, lub samego fotografa - i uważam, że nie ma tu czego krytykować. Będę się upierać, że to jeden z najlepszych (bo mało "inwazyjny") sposobów na reklamę - bezpośredni kontakt ze społecznością, stworzenie pozytywnego PR firmy/artysty i pokazanie nie tylko dobrych potraw (co ma znaczenie dla restauracji), ale też dobrych zdjęć.


Znaczenie wyglądu dania

Jemy oczami. Jak bardzo jest to prawdziwe, wiedzą ( a przynajmniej wiedzieć powinni) restauratorzy. To jak wygląda danie jest bardzo ważne, ponieważ od razu budujemy odpowiednie nastawienie - pięknie wyglądająca potrawa sprawia, ze mamy na nią większy apetyt, od razu zakładamy że powinna smakować dobrze.

Dobrze, jeżeli również w domu staramy się dbać o to, jak wygląda jedzenie na talerzu. To oczywiście nie znaczy, że mamy starać się o artystyczne kompozycje, znane z kilku programów kulinarnych. Jednak zwracajmy uwagę chociażby na kolory. Albo na jakość talerzy, czy też jednakowe sztućce dla wszystkich jedzących. Takie sprawy naprawdę mają znaczenie.


Profesjonaliści w fotografii kulinarnej

Mimo, że fotografia kulinarna jest coraz popularniejsza, to profesjonalistów w tej dziedzinie nie jest wielu. Poziom zdjęć potraw zdecydowanie podnosi wiele kulinarnych blogów, których autorki (lub autorzy) poświęcają sporo czasu nie tylko na przygotowanie dania, ale też na jego stylizację i sesję zdjęciową.

Moda na profesjonalne blogi kulinarne nadeszła do nas oczywiście z innych krajów. Jednym z bardziej popularnych blogów, słynących z wyjątkowych sesji zdjęciowych jest "What Katie Ate". Polecam tego bloga dla tych, którzy lubią, jak im cieknie ślinka - niebanalne stylizacje, często z użyciem dość zaskakujących rekwizytów (np. bardzo starych talerzy w stylu rustykalnym) są istną ucztą dla oka.


Instagram w angielskiej Wikipedii:

Instagram is an online mobile photo-sharing, video-sharing and social networking service that enables its users to take pictures and videos, and share them on a variety of social networking platforms, such as Facebook, Twitter, Tumblr and Flickr. A distinctive feature is that it confines photos to a square shape, similar to Kodak Instamatic and Polaroid images, in contrast to the 4:3 aspect ratio typically used by mobile device cameras. Users can also apply digital filters to their images. The maximum duration for Instagram videos is 15 seconds

Źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Instagram


Amatorzy kontra profesjonaliści

Ciekawe, że fotografia kulinarna ma zupełnie różne oblicza, w zależności od wykorzystywanej platformy. Instagram siłą rzeczy powstał z myślą o amatorach fotografii, którzy chcą szubko podzielić się ze światem (i swoimi znajomymi) najnowszymi zdjęciami.

Pinterest działa zupełnie inaczej. To popularny serwis, gdzie zdjęcia potraw są dużą częścią publikowanych treści. Jednak bardzo często mają one zdecydowanie bardziej profesjonalny charakter, niż na Instagramie. Pewnie jest tak dlatego, że Pinteresta można wykorzystać do promocji, na przykład swojego bloga kulinarnego. A coraz więcej blogerów/blogerek dba nie tylko o jakość merytoryczną, ale też o oprawę wizualną. Poza tym profesjonalne zdecydowanie bardziej przyciągają uwagę i zachęcają czytelników do wypróbowania przepisu.


Instagram

Instagram ? fotograficzny serwis społecznościowy hostingu zdjęć, połączony z aplikacją o tej samej nazwie (dostępną obecnie na systemy operacyjne Windows Phone, iOS oraz Android)1, który umożliwia użytkownikom robienie zdjęć, stosowanie do nich filtrów cyfrowych oraz udostępnianie ich w różnych serwisach społecznościowych2. Charakterystyczną jego cechą jest to, że nadaje zdjęciom kwadratowy kształt, podobne jak aparaty fotograficzne marki Kodak serii Instamatic, aparaty do fotografii błyskawicznej firmy Polaroid oraz średnioformatowe aparaty formatu 6x6 w przeciwieństwie do proporcji obrazu 4:3, który jest wykorzystywany przez większość aparatów fotograficznych oraz urządzeń mobilnych dysponujących funkcją foto.

W kwietniu 2012 roku serwis został zakupiony przez Facebook za około 1 mld USD (pracowało wówczas nad nim zaledwie 13 pracowników)3. Po pewnym czasie zmieniono regulamin - nowe przepisy wskazują na możliwość sprzedaży zdjęć użytkowników przedsiębiorstwom zewnętrznym4. Ocenia się, że było to jedną z głównych przyczyn spadku liczby aktywnych użytkowników - o ile we wrześniu 2012 z aplikacji i strony internetowej korzystało około 100 mln użytkowników, to w styczniu 2013 było ich około 90 mln4. 9 grudnia 2012 Instagram wyłączył wsparcie dla zdjęć publikowanych na Twitterze (od tego dnia nie istnieje możliwość wyświetlania na Twitterze fotografii wykonanych za pomocą programu Instagram)5.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Instagram